جی ۵ + جی پنج

وبلاگی برای شناخت بهتر جی5

جی ۵ + جی پنج

وبلاگی برای شناخت بهتر جی5

چگونه جی برگ نویسی کنیم؟

1-   همیشه قسمت جلوی جی برگ مربوط به سؤال می باشد و پشت جی برگ مربوط به جواب آن .

2-   در هر جی برگ نباید هرگز بیشتر از یک یا دو نکته گنجانده شده باشد. بهترین حالت آن است که فقط یک مورد نوشته شود ، مثلا، یک لغت ، یک معنا .

3-   هر قدر مطالب جا داده شده در جی برگ کمتر باشد برای شما نتیجه بهتری می آورد . به عبارتی دیگر اگر یک جی برگ را می شود آنقدر کوچک کرد که تبدیل به پنج جی برگ بشود این کار را حتماٌ انجام دهید .


هشدار : هنگامی که جی برگ می نویسید چون همان لحظه به تازگی متن را مطالعه کرده اید برایتان راحت جلوه می کند ، به همین خاطر دوست دارید که مطلب بیشتری را در جی برگ بنویسید ، ولی مواظب باشید که وسوسه نشوید .

 4-   صفحه مربوطه و نام کتاب یا جزوه و یا هر منبع دیگر را در قسمت پایین پشت جی بریگ یادداشت کنید ، تا در صورت ابهام و هر مشکلی بتوانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید .

 5-   جی برگ ها را به گونه ای بنویسید که بطور واضحی  ا ز پشت قابل خواندن نباشد ، برای این منظور می توانید حداقل به دو طریق مختلف عمل کنید:

 

 1- مطالب را به گونه ای بنویسید که نوشته های پشت صفحه دقیقاٌ با نوشته های جلوی صفحه بر هم منطیق باشد تا نتوانید هنگامی که سؤال را می خوانید ناخودآگاه جواب را هم ببینید.

 2- هنگام مطالعه زاویه جی برگ را نسبت به خود به گونه ای بگیرید که نور نتواند کاملاٌ بر پشت بتابد تا نوشته های آن از جلوی جی برگ پیدا شود.

البته علاوه بر اینها شما می توانید از جی برگ های مقوایی هم استفاده کنید ولی اگر حجم مطالعه شما زیاد باشد ایجاد اشکال خواهد کرد.

حالا توجه شما ر به یک سؤال اساسی جلب می کنیم و آن اینکه اساسا به چند طریق می توان جی برگ نویسی کرد ؟ البته همانطور که گفته شد یک فرمول کلی وجود دارد که مطابق آن آنچه را که می خواهیم یاد بگیریم نخست به صورت سؤال گونه در جلو نوشته می شود ، سپس جواب آن و در حقیقت آن چیزی را که می خواهیم یاد بگیریم در پشت نوشته می شود. اما این کار برا ی مطالب مختلف تفاوتهای اساسی دارد.مثلاٌ جی برگ نویسی در مورد زبان یا در مورد یک مسئله ریاضی و یا جی برگ نویسی از یک متن طولانی حقوقی و یا توضیحی مثل دانش اجتماعی و یا یادداشتها تفاوتهایی دارد که به هر یک خواهیم پرداخت.

 

 

نمونه مسئله برای هندسه :

چگونه نیمساز یک زاویه را رسم می کنیم؟ جواب : ابتدا روی اضلاع زاویه دو نقطه به فاصله مساوی از راس رسم می کنیم . خط مستقیمی که محل تلاقی این دو دایره را به راس زاویه وصل می کند نیمساز زاویه است.مشخص است وقتی با یک مسئله مواجه می شویم که در صورت داشتن نحوه رسم نیمساز دایره قسمتی از آن مسئله حل خواهد شد ، کمک بزرگی خواهد بود و شما را از تفکر زیاد و صرف انرژی و وقت ها رها خواهد کرد اما نحوه جی برگ نویسی آن چنین است :

چون قبلاٌ راه حل را فهمیده ایم خلاصه وار یعنی فقط با رسم آن را می نویسیم و در فاصله  چند ثانیه نیز آن را مرور می کنیم .

 

دو نوع جی برگ برای این قضیه لازم است :

1)        جی برگی که منجر به یاد سپاری خود قضیه شود

2)        جی برگی که باعث یاد گیری راه حل (بعد از فهمیدن ) آن شود . (برای افزایش سرعت عمل در تست زدن )

 

در هندسه وقتی با قضیه ها روبرو می شوید غالباٌ آنها را به راحتی همراه با اثباتشان می فهمید و نکته مهم اینجاست که بعد از یک سال تحصیلی ده ها قضیه را مطالعه کرده اید ولی اکثر آنها را فراموش کرده اید و یا حضور ذهن ندارید تا در حل مسائل از آنها کمک بگیرید .شما با جی برگ نویسی در حقیقت عملاٌ این قضیه ها را وارد حافظه دراز مدت خود می کنید تا در کنکور و یا هر جای دیگر ازآنها استفاده کنید . درست مثل کسی که جدول ضرب را یاد می گیرد و چون آن را وارد حافظه دراز مدت خود کرده است عملاٌ دیگر نیازی ندارد که مثلاٌ برای محاسبه یک چیز ، تک تک آنها را با هم جمع کند ، بلکه اتوماتیک وار از عملیات ضرب که آنها را بخاطر دارد استفاده می کند.

 

تاریخ ادبیات :

حکیم کسایی مروزی ( 341 – 394 ه  ق ) از شاعران قرن چهارم هجری است که در اواخر عهد سامانی و اوایل دوره غزنویان می زیسته است . اشعار باقیمانده از او بیشتر در موعظه و حکمت است .از آنجایی که اطلاعات داده شده در این پارگراف دنباله ای از پنج مورداست ( مجاز ) بنابراین بجای یک جی برگ  ، چند جی برگ می نویسیم : {شکل ص 30}

اگر دقت کرده باشید متوجه شده اید که از کلماتی به صورت جا خالی استفاده شده است . که در حقیقت حالت کلی ندارد و به جزئیات اشاره می کند ، جزئیاتی مثل : قرن چهارم ، اواخر سامانی ، اوایل غزنویان  و امثال آن . در حقیقت تجربیات روان شناسی یادگیری نشان داده است که وقتی جزئیات یک مطلب را بدانیم ، کل آن مطلب را راحت تر به یاد خواهیم آورد .

 

نمونه ای از دستور زبان :

هر کلمه مجموعه ای از صدا هاست ، هر یک از صدا ها را یک «واج» می نامند . نمایش خطی هر کدام «حرف » نام دارد و مجموع آنها را ، حروف الفبای فارسی می نامیم.{شکل ص 31}

دو نکته :

1-        از این روش می توان برای حفظ کردن آیات قرآن کریم و یا احادیث ائمه (ع) نیز استفاده کرد .
2-    یک مطلب مهم را که باید به آن توجه کنیم این است : شما جی برگ نویسی را آغاز کنید ، بعد از مدتی همچون فوتبالیست فعال و ماهری که قبل از مهارت در فوتبال مجبور بود برای هر شوت ساده کلی تلاش نماید ولی اینک برق آسا و نا خود آگاه به طور ماهرانه اقدام به شوت زدن می کند به تسلطی می رسید که در یک جی برگ چه چیزهایی را باید مورد توجه قرار داد و چه چیز هایی برای شما فاقد اهمیت است و ارزش یاد گیری ندارد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد